Chocolade Cravings

Yes! We hebben al meer dan 2000 lieve volgers op de Green Quisine Facebook pagina! Dat vinden wij leuk! :D Om dat te vieren heb ik speciaal een blogpost geschreven.  Vandaag schrijf ik over een onderwerp waarin je je misschien wel kunt vinden: Chocolade Cravings! Ben je benieuwd? Lees dan snel verder! 

Ik weet niet hoe dat bij jou is, maar na de feestdagen heb ik het weer even moeilijk om in mijn normale (eet) ritme te komen. Ik voel me minder fit, mijn haar is vetter en mijn huid onzuiver. Door de drukte rondom de feestdagen, het onregelmatige werken, eten en rusten, is mijn lichaam ontregelt en snak ik naar zoet, zout en vet eten. Het is  dus de hoogste tijd om weer in balans te komen! Voor mij betekent dit op tijd naar bed gaan, meer water drinken, meer rust momenten inplannen en, iets wat ik al langer op mijn lijstje heb staan, leren mediteren.  Dit zal er voor zorgen dat mijn lichaam weer in balans komt.

cravings

Een probleem dat ik gericht, op korte termijn, moet aanpakken is mijn cravings naar chocola! Behoor jij ook tot één van de vele vrouwen die hier last van heeft? Ik heb me er  afgelopen donderdagavond weer aan toegegeven. Crispello, rolo’s en m&m’s gingen erdoorheen als water en achteraf  constateerde ik dat ik het eigenlijk helemaal niet zo lekker vond. Toch heb ik de dagen erna weer cravings gehad. Erg vervelend, dat tergende zeurende stemmetje binnen in me vroeg steeds om chocola. Dit is wat ik heb bedacht:

Als je trek hebt in chocolade moet je je er gewoon aan toegeven!

En nu niet meteen naar de winkel rennen en repen milka en kinderbueno kopen, dat bedoel ik niet haha. Ga voor een echte pure chocoladesmaak. In de repen van de winkel zit maar heel weinig echte chocola. Het is meer suiker, vet en vulmiddel dan cacao, het ingrediënt waar het nou eigenlijk om gaat. Om je echte chocoladehonger te stillen kun je beter aan de slag gaan met echte pure producten, die een volle chocolade smaak hebben en voldoende voedingstoffen bezitten om je lichaam een voldaan gevoel te geven. Ik geef hieronder drie tips waarmee jij je chocolade cravings de baas kunt zijn!

 

Tip 1: Chocolademelk

 

Chocolademelk

De makkelijkste en snelste manier om je chocolade honger te stillen is door het maken van chocolade melk. En dan niet een sachet chocolademelk poeder openscheuren en oplossen of een pak chocolademelk opwarmen. Deze oplossingen zorgen namelijk niet voor het stillen van je honger naar cacao.  Je kunt zelf heel snel chocolademelk maken die wel een pure volle chocoladesmaak heeft.

Wat heb je nodig:

  • 1 eetlepel pure cacaopoeder. Let goed op dat er alleen cacao op de ingrediëntenlijst staat.
  • Zoetmiddel zoals rijststroop, palmsuiker of ahornsiroop
  • Ongezoete plantaardige melk zoals rijstmelk of amandelmelk

 

En nu?

Voor warme chocolademelk:

  1. Doe de plantaardige melk, zoetmiddel en cacao in een pannetje en verwarm het een paar minuutjes totdat de cacaopoeder en het zoetmiddel gesmolten is.
  2. Schenk je verwarmde chocolademelk in een mok en ga rustig op de bank zitten, met lekkere cosy sokken en een fluffy dekentje en geniet met volle teugen van je warme bakkie chocolademelk!

Voor koude chocolademelk:

  1. Doe de cacaopoeder en zoetmiddel in een mok en schenk hier een heel klein laagje gekookt water overheen. Roer goed door. Dit doe je omdat de massa op deze manier goed smelt en je straks geen klontjes krijgt in je melk.
  2. Schenk daarna koude plantaardige melk erbij en roer goed door.

Tip: Doe een paar druppels vanille extract en een snuf kaneel bij je chocolademelk voor een extra volle smaak.

 

Tip 2: Chocolade smoothie

 

Is het tijd voor een tussendoortje of heb je echt trek? Een reep chocolade vult niet. Als je net als ik het niet kunt laten om een chocolade reep helemaal op te eten, blijf je misselijk achter om vervolgens een half uur later weer trek te hebben. Niet doen dus. Maak een chocolade smoothie! Deze chocolade smoothie laat je gegarandeerd verzadigd achter.

chocoladesmoothie


Wat heb je nodig:

 

  • 1 banaan
  • 1 peer
  • 2 (medjoel) dadels
  • Ongezoete plantaardig melk
  • 1 flinke eetlepel Pindakaas (of andere notenboter)
  • 1 eetlepel cacao

 

En nu?

  1. Schil de peer en pel de banaan. Snijd de banaan en peer vervolgens in stukjes.
  2. Doe dit samen met de rest van de ingrediënten in je blender.

 

Voeg genoeg plantaardig melk toe tot je de dikte hebt die jij lekker vindt bij een smoothie. Heb je echt stevige trek? Voeg dan nog havermout toe! Hier proef je na het blenden bijna niks van terug, maar de extra vezels zijn er wel degelijk!

Door de banaan, peer en dadels wordt je smoothie lekker zoet, waardoor je geen extra zoetmiddel hoeft toe te voegen. Deze smoothie is dus een gezonde dosis cacao die je honger (naar chocola) zeker stilt!

 

Tip 3: Chocolade dadelballetjes

 

Heb je trek om lekker te knabbelen? Maak dan deze chocolade dadelballetjes!

dadelballetjes

Het recept heb ik eerder geplaatst en vind je onderaan in deze post:

*klik* –> dadelballetjes

 

Heb jij ook het gevoel dat je uit balans bent? Wat ga jij doen om weer terug in balans te komen? Deel je goede voornemens in een comment :D Zo kunnen wij elkaar motiveren. Ga je één van drie chocolade receptjes uitproberen? Deel het resultaat op instagram met de hastag #superfreez of plaats een foto op de Facebookpagina van Green Quisine!

 

Farizah