Een ode aan: Havermout

Hi! Wat leuk dat je er weer bent :D Na mijn ode aan komkommer blogpost is het hoog tijd om een ander geliefd product in het zonnetje te zetten.  Vandaag wijd ik deze blogpost aan het heerlijke en gezonde havermout! Lees snel verder om erachter te komen waarom je net als ik altijd havermout in huis zou moeten hebben! 

 

Havermout is ontzettend gezond, lekker en ook nog eens veelzijdig in gebruik. Op elk moment van de dag kun je havermout wel gebruiken. Kijk mee om te zien hoe je de dag door kan komen met havermout!

 

havermout

 

 

‘s Ochtends:

 

Het stoffige imago van havermout pap is allang verdwenen. Op verschillende social media kanalen, zoals Instagram en Pinterest, kom je de mooiste foto’s van havermout ontbijtjes tegen. Havermout is naast hartstikke hip, ook ontzettend vullend! Ik hoor van veel mensen die havermoutpap als ontbijt nuttigen, dat zij een voldaan gevoel houden tot aan de lunch!

 

Er zijn drie manier waarop je havermoutpap het beste kunt klaarmaken. Wat je hiervoor nodig hebt is havermout en plantaardig melk of water.

 

  1. Havermout koken: Kook je havermout in een pannetje met vocht (plantaardig melk of water)
  2. Overnight oats: Bedek je havermout met een royale laag vocht (plantaardig melk of water). Doe het in een afsluitbaar bakje en laat het een nachtje in de koelkast staan. Ideaal als je ’s ochtends weinig tijd hebt om ontbijt klaar te maken. Je maakt het de avond van tevoren en pakt het de volgende dag gemakkelijk uit je koelkast. Ik nuttig mijn overnight oats regelmatig niet alleen als ontbijt maar ook als lunch. Ik maak dan een flinke portie en laat het in mijn tas (of op mijn bureau op werk) op kamertemperatuur komen. Tegen de tijd dat het lunch tijd is, is mijn overnight oats niet meer zo koud en kan ik lekker smullen!
  3. Snelle havermout: Meng je havermout met vocht en laat het tien minuten tot een kwartier staan. Op deze manier neemt je havermout genoeg vocht op om wat zachter te worden, maar heeft het nog steeds een bite.

 

havermout ontbijt Havermout ontbijtje met verse blauwe bessen, walnoten, gebroken lijnzaad en rozijnen

 

Havermoutpap maak je helemaal af met verschillende toppings zoals:

 

  • vers fruit
  • gedroogd fruit
  • noten
  • zoetmiddel zoals palmsuiker of rijststroop
  • notenboters, zoals pindakaas en amandelboter
  • de wel bekende “superfoods”
  • specerijen zoals kaneel en speculaaskruiden

 

Je kunt toevoegen wat je wilt en lekker variëren, zodat je elke dag een ander ontbijtje hebt! Ben je inspiratieloos? Geef dan een gil (in de comments of op de Green Quisine Facebook pagina) dan deel ik nog een aantal lekkere ontbijtrecepten met je!

 

Tip: begin je de dag graag met een (groene) smoothie? Voeg dan havermout toe aan je smoothie om hem nog meer vullend te maken!

 

 

’s Middags

 

 

Gezien havermout heel machtig is, is een beetje havermout al genoeg om je een goed gevulde maag en flinke dosis energie te verschaffen. Daarom is havermout niet alleen een goede aanvulling op je ontbijt. Ook die verschrikkelijke 4 o’clock dip kun je bestrijden met een tussendoortje van havermout, zoals bijvoorbeeld een lekkere mueslireep van havermout. Het maken van een mueslireep is zo gepiept! Maak in het weekeind een hele batch mueslirepen en berg ze op in een luchtdichte pot of container (of vries ze in, dat gaat ook prima!). Probeer het zelf maar met het recept die ik al eerder heb gepost in mijn artikel over tussendoortjes:

Mueslirepen

 

 

’s avonds

 

Heb je ‘s avonds wanneer je op de bank film zit te kijken lekkere trek? Of krijg je visite en wil je iets lekkers serveren voor bij de thee of koffie? Met havermout kun je ook prima bakken! Een gebakje duurt vaak wat langer om te maken. Met het voorbereidende werk en de baktijd ben je snel al een uur verder.

Koekjes van havermout zijn, net als mueslirepen, wel heel snel gemaakt! Check het recept van mijn s.o.s. havermout koekjes en probeer het zelf. Ze zijn heerlijk, vullend en gezond!

 

* klik * hier —> recept s.o.s. havermoutkoekjes

 

 

 

Havermout en beauty

 

 

Wat maakt havermout nou zo veelzijdig? Naast dat je het op verschillende manieren kunt eten en klaarmaken, kun je havermout ook voor beauty doeleinden gebruiken. Havermout heeft namelijk een aantal hele fijne beauty eigenschappen. Zo kun je met havermout prima exfoliëren terwijl het tegelijkertijd een beschermende laag achterlaat op je huid!

 

Kan je huid een opkikker gebruiken? Dan kun je met havermout in huis altijd uit de voeten. Maak een lekkere body scrub of gezichtsmasker met havermout, voor een zijdezachte en stralende huid. Benieuwd naar de beauty recepten die ik gebruik? Laat het even weten, dan maak ik daar een aparte post over!

 

 

 

Wil je meer weten over de voedingswaarde en beauty eigenschappen van havermout? Houdt dan de Green Quisine website en Facebook in de gaten. Aanstaande zaterdag verschijnt er een post over waarom havermout nou zo gezond is op www.greenquisine.nl

 

Bedankt voor het lezen!

 

Farizah