Recept: Speltpasta met bieten en sjalotjes

Goedemiddag! Vandaag op dinsdag heb ik weer een lekker simpel en gezond gerecht voor jullie. Vorige week donderdag vertelde ik jullie hoe je burgers van bieten kan maken. Vandaag blijf ik weer in de bietensferen, ik ga het vandaag hebben over spelt pasta met bieten. Benieuwd naar het gerecht? Lees dan snel verder!

Afgelopen winter was dit mijn go-to maaltijd. Ik maakte lekker veel voor het avondeten en de restjes nam ik de volgende dag mee. Ik zal er niet omheen draaien en meteen de ingrediënten opnoemen.

Voor een flinke éénpersoons maaltijd plus restjes voor de lunch heb je nodig:

  • spelt pasta* farfalle spelt
  • 1 rode biet
  • 1 sjalotje
  • teentje knoflook (of twee als je van knoflook houdt)
  • feta naar smaak
  • walnoten
  • handje rucola sla
  • olijfolie
  • dijonmosterd
  • peper en (Himalaya)zout

* Ik zelf vind de vorm van farfalle hier het lekkerst bij passen. Ik koop spelt farfalle bij de Ekoplaza (en nee ik word niet gesponsord door de Ekoplaza! :D)

En nu?

  1. Snijd je biet in dunne plakjes, je sjalotje in 8 partjes en verdeel ze op een bakplaat. Giet er een beetje olijfolie overheen en breng het op smaak met wat peper en zout. Verpak je teentje knoflook in aluminiumfolie en doe dat bij je bieten en sjalotje en schuif het voor 30 tot 40 minuten in een op 180 graden voorverwarmde oven.
  2. Kook vervolgens je pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.
  3. Wanneer je pasta en je groente gaar is, kun je je bord opmaken: bedek je bord met wat rucola en plaats daar je pasta bovenop. Daaroverheen gaat de rode biet, het sjalotje en wat feta naar smaak.
  4. Als het goed is, is je teentje knoflook nu gepoft. De zachte knoflook kun je nu mengen met een klein beetje olijfolie en dijon mosterd. Het wordt zo een soort dressing die je over je gerecht heen kunt gieten.

    IMG_7722

    Ik heb dit gerecht al een tijdje niet meer gemaakt, maar Ik moest er ineens aan denken.. en heb zo een trek hierin! Ik heb alleen geen pasta en geen bieten in huis, dus ik moest het helaas met deze oude foto doen!

Maak het gerecht af met wat gebroken walnoten voor een bite en een klein beetje zwarte peper en smullen maar! Mocht je nou geen dierlijke producten willen eten dan is dit gerecht ook goed te veganisen; kun jij je het recept van mijn geroosterde kikkererwten nog herinneren? Deze knapperige gezonde snack past heel goed bij dit gerecht wanneer je de feta weglaat! *klik* –> hier <– voor het recept.

Vergeet me niet te volgen op Instagram voor nog veel meer gerechten, snacks en probeersels! :D

Farizah